"Figures" (2023)

本作は、2014年にアムステルダムで開催されたウェアハウスパーティーで撮影された写真から構成。身体の延長としてのカメラという前提を離れ、河野は真っ暗な会場でファインダーを覗くことなく、強力なフラッシュとデジタルカメラの光学ズームを最大限に使って撮影を行った。写真を見返すことなく数年が経過したが、偶然にも自身のHDDアーカイブからこれらの写真を発見した。河野の目ではなく、カメラが見たものの記録であるそれらの写真は、河野自身の経験や記憶とは異なるものであり、見たことのない光景として目に映った。

2019年初頭、河野はそれらの写真を使ったフォトジンを制作したが、写真はCOVID-19のパンデミックによって、別の意味を持つようになった。当初は自身のスタジオ兼ギャラリー「IACK」で別の作品を展示する予定だったが、急遽予定を変更し、2020年に本作のインスタレーションを制作した。当時の日本では、感染症のリスクが高まる密閉、密集、密室の「3密」を避け、「ゼロ密」を保つよう国が促していたが、河野はこの作品を、照明を完全に落とし、窓や入り口をカーテンで塞いだ狭い空間で展示し、それぞれ異なる間隔で発光する2つのストロボが点滅した一瞬だけ作品を見ることができる状態を作り出した。写真はほとんど見えないが、残像は網膜に残る。それは写真そのものを見せるのではなく、その極限状態の中で、望むと望まざるとにかかわらず、誰もが突然意識するようになった「集まる」ことの意味や「親密さ」という概念を再考し、あらゆる境界が可視化された時代における「共存」の可能を考察する試みだった。



"Figures" (2020)
This work consists of photographs taken at a warehouse party in Amsterdam in 2014. Departing from the premise of the camera as an extension of the body, Kono took photographs in the pitch-dark venue from overhead without looking through a viewfinder, using a powerful flash and the optical zoom of his digital camera to its maximum extent. Several years passed without looking back at those photographs, and he discovered them in his own HDD archives by accident. Those photographs, which are records of what the camera saw, not with Kono's eyes, were something different from his experience or memory and appeared to him as scenes he had never seen.

Early in 2019, Kono self-published a photo zine containing these photographs, but the pandemic of COVID-19 has given it different perspectives. He originally had planned to exhibit the new body of work, "The Cliff", he was working on at that time, but changed his plan suddenly to create an installation piece of this body of work. In Japan at the time, the government urged people to avoid the "three Cs": closed spaces, crowded locations, and close-contact situations, which increased the risk of infection. Kono, however, exhibited this work in a small room with the lights entirely dimmed and the windows and entrances curtained off, so that the work could only be viewed for a brief moment when two strobes flashed at different intervals. Afterimages were left in their retinas despite the fact that photographs were scarcely discernible. It was an attempt to reconsider the meaning of gathering and the state of "closeness" that everyone has suddenly become aware of, whether they want to or not in that extreme environment, rather than showing pictures themselves, and to examine how "coexistence" with others is possible in an age where all boundaries have become visible.





 Installation view from the exhibition “Figures” at IACK, Kanazawa 2020

Figures
2020年6月13日(土)- 8月2日(日)
IACK, Kanazawa

「可視化される境界 - あるいはコロナ渦における写真表現について」